11 tips på hur man hanterar kriser

Vad gör man när det brinner i knutarna? Vi har frågat vår seniorkonsult Christer Lundin om hans bästa tips för att hantera krissituationer.

– Planera för det värsta och hoppas på det bästa är en bra utgångspunkt för att hantera incidenter och kriser på ett konstruktivt sätt. Ett allt snabbare informationsflöde innebär att företag idag lätt kommer på efterkälken när någonting händer. Sanningens ögonblick för ett företags varumärke är dess förmåga att hantera incidenter, säger Christer.

– Den påtagliga krisen när olyckan är framme har oftast många företag en etablerad rutin för, men det som är avgörande är hur snabbt företaget agerar och visar på tydliga åtgärder. När det gäller förtroendekriser är det en ännu större utmaning. Dessa kriser har ofta ett långsammare förlopp och underskattas inledningsvis. Det är först när de eskalerar som det blir påtagligt, fortsätter han.

– Vi som arbetar på King Street har erfarenhet av att själva uppleva olika krissituationer på företag vi varit på tidigare. Det uppskattar de företag som vi jobbar med idag eftersom många är medialt påpassade, förklarar han.

Christer Lundins 11 råd för aktörer som hamnat i kris:

Före krisen
1. Tänk det otänkbara
2. Förbered er när tid finns
3. Håll koll på omvärlden
4. Träning ger färdighet
5. Sätt av tid för övningar

Under krisen
6. Var tillgänglig
7. Lägg korten på bordet, spekulera aldrig
8. Var empatisk och lyhörd

Efter krisen
9. Analysera konsekvenserna och lär av misstagen
10. Tänk på att bygga upp förtroendet successivt
11. Fortsätt att kommunicera vad ni gör

För att läsa mer om hur vi arbetar med proaktiv och reaktiv kriskommunikation, klicka här.

Back to news