Case: Sveriges vackraste tågresa

Lokförare Sofia Lundberg. Foto Anna Hållams.

Kund: SJ AB

Det råder ingen tvekan om att Sverige är ett land rikt på vackra platser. Men ibland kan man bli hemmablind.

Kampanjen Sveriges vackraste tågresa är det första ledet i en långsiktig satsning att med hjälp av PR uppmärksamma tågresor i Sverige. Syftet med kampanjen var att engagera internt och externt. En naturlig utgångspunkt var att låta SJs medarbetare dela med sig av sina egna berättelser och upplevelser. Tillsammans nominerade lokförare, tågvärdar och övriga medarbetare 12 tågsträckor över hela landet. Därefter genomfördes en öppen omröstning på SJs hemsida under april. I veckan utsågs sträckan Lidköping – Mariestad till landets vackraste tågresa.

Kampanjen har fått stor uppmärksamhet i olika medier över hela landet, både när de nominerade bidragen presenterades och framförallt när det vinnande bidraget presenterades. Resultatet blev 172 artiklar, radio- och tv-inslag. På sociala medier blev det även ett stort engagemang, både i egna och förtjänade kanaler.

– Vi slog till direkt när King Street presenterade den här idén i början av året. Kampanjen ligger helt i linje med våra ambitioner att visa på ett personligare SJ som erbjuder olika reseupplevelser, säger Niclas Härenstam, Presschef på SJ.

Arbetsgrupp

Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsstrateg SJ

Peter Kraméus, kommunikationsstrateg SJ

Christer Lundin, kundansvarig King Street

Magnus Wallin, seniorkonsult King Street

Jenny Chen, konsult King Street

Läs även en artikel på Dagens Opinion om kampanjen här.

Onsdag den 30 maj 2018

Back to news