fbpx

5 skäl till att du ska storsatsa på PR i juli

En vanlig uppfattning bland företag är att det inte är värt att satsa på PR under sommaren. Faktum är att juli är ett guldläge för att nå ut med önskade budskap.

Här är fem anledningar till varför du ska storsatsa på PR i juli:

1. Nyhetskonsumtionen fortsätter

Lyckligtvis (eller tyvärr, beroende på hur man ser det) fortsätter svenskarnas nyhetskonsumtion som vanligt under semestern. Man läser nyheterna i mobilen, scrollar igenom sociala medier och bläddrar i magasin. Ofta har man till och med mer tid att konsumera innehåll i juli och semestertider än vanligt. Det finns alltså inga som helst skäl till att pausa PR-maskineriet under sommaren om man vill nå sin målgrupp, man bör snarare växla upp.

2. Nyhetstorka

Nyhetstorka är ett fenomen som drabbar många nyhetsredaktioner under semestermånaderna. Det råder brist på stora och intressanta nyheter i och med att de som ofta genererar artiklar, chefer på stora företag, myndigheter, organisationer, forskare m.fl., är på semester. Men trots det jobbar de stora nyhetsmedierna fortfarande.

Ta vara på tillfället genom att exempelvis skriva pressmeddelanden och sociala medier-inlägg. Varför inte dra igång en sommarkampanj? Det är dock viktigt att komma ihåg att göra en lika professionell och noggrann nyhetsvärdering oavsett om det är nyhetstorka eller inte. Tror man inte själv på nyheten så kommer det aldrig att gå vägen oavsett hur tom en redaktions nyhetsagenda är.

3. Enkelt att förplanera – planera och schemalägg

Förbered dig för nyhetstorkan i god tid med färdigskrivna pressmeddelanden eller debattartiklar. Ställ in utskick så att de går ut automatiskt om ingen finns på plats i juli för att personligen distribuera pressmaterialet. Se även till att det finns någon som bemannar presstelefonen under semestern ifall media ringer – att vara tillgänglig ökar chansen till önskat genomslag i media.

4. Det går inte att ta semester från en medial julikris

Vad händer om något allvarligt skulle inträffa i mitten på juli, då de flesta är på semester? Vem är ansvarig för åtgärder och krishantering? Förbered genom att sätta upp tydliga riktlinjer så att alla på företaget vet vad som gäller, oavsett hur få som är på plats på kontoret. För att undvika en medial kris i juli är det en bra idé att ha en telefonlista så att sommarvikarierna vem som ska besvara vilka frågor.

5. Bra läge för bevakning och bearbetning av media

Det minskade nyhetsflödet i juli innebär ofta att journalister har mer tid för att lyssna på pitchsamtal och ta ställning till pressmaterial. Lägg därför krut på dina medierelationer. Följ upp tidigare pressmeddelanden som har hamnat i redaktionernas ”kanske-hög”. Agera också snabbt på händelser i media som är relevanta för din verksamhet. Läs dagens tidningar, lyssna på radio, titta på tv-nyheterna. Om något är relevant för din verksamhet, fundera på om du kan erbjuda ett fördjupande perspektiv som expert, någon trendspaning eller kanske till och med en hel debattartikel. Det viktiga är att du håller dig aktiv – efter juli riskerar du nämligen att drunkna bland alla andras nyheter igen.

Lycka till!


2019-06-25
Anne Caroline Båmstedt | Senior PR Consultant

Back to news