fbpx

Anledningen till varför du bör tänka två gånger innan du gör nya kanalval

Forskare på MIT har tittat på möjligheterna att presentera visuell stimuli via syntetisk hallucination – vilket på ren svenska innebär att man med ljusteknik och magnetism kan presentera saker som ”inte finns där” för människor. Futuristiskt lagda marknadsavdelningar smider redan planer på hur detta kan nyttjas för marknadsföringsinsatser. I framtiden kan vi stå inför ett kommunikativt landskap där företag gör reklam via din näthinna, utan att betala för dyra banners på fasader och busskurer.

Samma hets förekom när Snapchats momentum nådde sitt klimax för några år sedan. Helt plötsligt skulle varje varumärke ha en närvaro på tonåringarnas hemmaplan. Problemet med denna romantisering av nya kommunikativa kanaler är att varumärken förbiser sina egna karaktärsdrag och hur de korresponderar med kanalens natur. Varumärken som primärt säljer produkter inom kategorin high-involvement purchases – hus, bil, tvättmaskin, bör också fokusera sin kommunikation på kanaler där produkten ges möjlighet att få den tid och energi från konsument som high involvement-köp kräver.

Investeringslegenden Peter Lynch sa en gång att människor kommer att fråga nära och kära, läsa konsumentrecensioner, analysera skillnader i pris, bensindrift, antal körda mil och all annan tänkbar data när de köper en bil – men är beredda att lägga halva sin livsbesparing i en aktie de fick tips om på bussen. Samma investeringsmisstag sker på marknadsavdelningar över hela världen, där man gör en rigorös planering för informationshierarki, content-strategier, budskapsplattformar och dylikt för sin hemsida eller PR-plan – men när en ny kanal är ”det heta” så ansträngs budgeten utan samma gedigna research.

Tre frågor som varje kommunikationschef bör ställa sig inför nya kommunikationskanaler:

1. Fungerar kanalens karaktärsdrag med varumärkets erbjudande?

Lämpar sig formen för informationsdistribution med produkten eller tjänsten man vill sälja? Hur konsumentresan ser ut för ditt erbjudande och vilka kanaler som överensstämmer med kundens behov för information är A och O i din budgetering.

2. Finns din önskade målgrupp på kanalen?

Vissa kanaler kan rimligtvis klassas som kanaler för ”alla”, medan andra bör betraktas som koncentrerade till specifika demografier. Att annonsera på Facebook kan idag göras mot grupper av alla tänkbara slag, men att göra reklam på Twitch för sommarstugor riktade till seniorer är pengar i brasan.

3. Fler kanaler är inte synonymt med bättre kommunikation

Innan du allokerar resurser till ”det nya”, fråga dig själv vad dina befintliga kommunikationskanaler saknar som det nya tillgodoser. Om det är svårt att besvara den frågan så finns det skäl att ta ett steg tillbaka istället för att tuta och köra.


2019-03-06
Linus Kajander | PR-konsult

Back to news