fbpx

Därför är det viktigt med strategi för sociala medier

Antalet användare på sociala medier växer fortfarande. Visste du att det främst är åldersgruppen 45+ som blir allt mer aktiva på sociala medier? Idag har de flesta företag insett vikten av att finnas och synas på sociala medier, men det är långt ifrån alla som har en tydlig strategi för sina kanaler. Sociala medier är en kraftfull kanal som i flera fall utkonkurrerar de traditionella reklamstolparna. Det är därför viktigt att ha en plan för hur och vad man kommunicerar på sociala medier.

Här är fem faktorer som företag bör tänka på:

Mål och syfte – Varför vill ni finnas på sociala medier? Är det t.ex. för att öka varumärkeskännedom och försäljning? Eller för att kunna besvara kunders frågor via en kundtjänst? Att ha en tydlig målsättning och syfte gör att man lättare kan se hur och varför man ska använda sociala medier.

Målgrupp – Vilka vill ni nå ut till? Detta behöver vara fastställt för att kunna nå ut till rätt kunder. Vilka är era kunder? Hur använder de sociala medier? Genom att ha målgruppen fastställd så blir det lättare att nå ut.

Plattform – Ska ni vara på Facebook, Instagram, Snapchat eller Linkedin? Valet av socialt medium är viktigt för att kunna nå ut till sin målgrupp. Att etablera sig på en plattform ”bara för att” är oftast ingen bra idé.

Innehåll – Vad är det ni vill publicera? Tänk på att visuellt innehåll blir allt viktigare för att nå ut, men även storytelling kan vara ett knep till att få kundens uppmärksamhet. Kom även ihåg att en tydlig call-to-action bör finnas för att få kunderna mot målet, t.ex. ”besök vår hemsida eller kontakta oss på telefonnummer…”

Utvärdering – Genom att mäta och utvärdera sina sociala medier så ser man vilket innehåll som funkar bra och kanske vad som funkar mindre bra. Det gör att man kan optimera kanalerna för att få bra ROI.


2019-02-18
Jenny Chen | PR-konsult

Back to news