fbpx

Hur får man effekt på Facebook 2019?

Om du använder Facebook Pages för ditt företag har du säkert noterat att det blivit betydligt svårare att få reaktioner på dina inlägg. En studie visar nämligen att Facebook troligen ändrade sina algoritmer förra året, och den här gången påverkar det Facebook Business. Inte mindre än 43 miljoner inlägg från 20 000 varumärken har analyserats och resultatet är tydligt: Facebook nedprioriterar företagssidor till förmån för vänners innehåll.

Över en 18-månaders period har Facebook Pages sett en 50-procentig nedgång, trots att företag uppdaterar allt oftare och med bättre content. Detta tror vi är en del av en större trend, där Facebook blir allt mer irrelevant som plattform för allt fler. Istället gäller ofta mer nischade kanaler och andra plattformar. Helt irrelevant är dock Facebook inte än, så fortsätt satsa – men satsa på kvalitet och innehåll. Här är några tips för att optimera sin närvaro på Facebook:

– Videoklipp är det bästa sättet att driva action och öka engagemang. Den optimala längden för ett videoklipp sägs vara mellan 30-120 sekunder. Undertext möjliggör för tittande även utan ljud.

– Text och bildtext bör utgöra max 20 % av annonsen och utformas med en tydlig call-to-action för fler klick och interaktioner.

– En pixel hjälper dig att förstå hur effektiva dina annonser är. Det ger även en överblick över hur din målgrupp interagerar med ditt innehåll.

– Ett knep för att öka trafiken till din hemsida är via retargeting. Då når du personer som har interagerat med ditt företag tidigare, t.ex. besökt din hemsida eller klickat på dina annonser. Ett tips är att skapa en lookalike-målgrupp som består av personer som liknar din retargeting-målgrupp, men som inte har interagerat med dig tidigare.

Lycka till i Facebook-djungeln!


2019-04-04
Susanna Jertel | PR-konsult

Back to news