fbpx

Så lyckas du med din pridekampanj

Prideveckan är ett tillfälle för företag och organisationer att visa sitt stöd för frågor och rättigheter relaterade till HBTQ. Det finns studier som visar att millenials har en större benägenhet att identifiera sig med varumärken som engagerar sig i sociala frågor och samhällsfrågor. Det finns dock några saker som är viktiga att tänka på om du som företag eller organisation ska lansera en pridekampanj. Enligt en amerikansk undersökning utförd av Reboot Online har antalet pridekampanjer i år ökat med 29 procent, men endast 64 procent av företag bakom årets pridekampanjer väljer att donera pengar till välgörande ändamål, vilket har väckt kritik.

  1. Autenticitet

Den första frågan att ställa sig är inte hur man som företag ska engagera sig, utan om man ska göra det överhuvudtaget. Värderingarna och budskapen måste komma inifrån. Att företaget är en arbetsplats som är jämlik, inkluderande och inte diskriminerar är en förutsättning för att kampanjen ska uppfattas som äkta. Förankra kampanjen internt och engagera medarbetarna – alla ska vara med på noterna. Om det visar sig i ett senare skede att värderingarna inte genomsyrar företaget finns det en risk för bakslag och då kan snarare kriskommunikation bli aktuellt.

  1. Ändamål

Ställ er frågan varför ni vill göra en pridekampanj. Är det för att ta ställning för HBTQ-rättigheter? Bilda opinion i en politisk fråga? Samla in pengar till välgörande ändamål? Precis som vilken kampanj som helst, behöver en pridekampanj ett tydligt syfte och ändamål. Undvik att göra en pridekampanj i rent kommersiellt syfte, till exempel för att öka försäljningen av produkter eller tjänster. Det kan uppfattas som pinkwashing. Att branda en produkt i pridemanér kan absolut vara en god idé, men då bör kampanjen utgöra fler delar än så, till exempel donation till en organisation som arbetar med HBTQ-frågor.

  1. Kreativitet

Om ditt mål med kampanjen är att synas och få genomslag – då är kreativitet a och o. Antalet företag som väljer att visa sitt stöd för pride ökar varje år, vilket innebär att det ställs större krav att särskilja sig. En budget är fördelaktig, men en kampanj behöver nödvändigtvis inte vara påkostad för att sticka ut. Sist men inte minst – se till att ha en tydlig PR-strategi för att säkerställa publicitet och buzz.

Lycka till!


2019-07-05
Jenny Chen | PR-konsult

Back to news