Tre tips för blivande skribenter

Häromveckan var vår konsult Linus Kajander på Lunds universitet och föreläste om hur man jobbar med PR i konsultrollen. Under föreläsningen gick Linus, bland mycket annat, igenom några tips & tricks för hur kommunikationsmedarbetare kan finslipa sitt skrivande. Här förmedlas tre tips till er som vill förbättra och förädla skrivandet.

1. Varför

Varje dokument du skriver har frågan Varför som karta och kompass. Om du är osäker på en formulering, ett styckes vara eller icke vara eller liknande – backa bandet och fråga dig själv varför du skriver denna texten. Utgå från målgrupp, kanal och budskap. Att låta dessa frågeställningar hålla skribenten i handen under skrivprocessen skapar i slutändan en mer ändamålsenlig leverans.

2. Less is more

Din målgrupp har sällan all tid i världen att ta till sig ditt budskap däremot. Därför är det, från ett strategiskt och retoriskt perspektiv, värdefullt att utmana sig själv genom att kapa så mycket text som möjligt utan att det går ut över budskapet. Texten blir inte alltid bättre med färre ord, men förmågan att kunna paketera ditt budskap på detta sättet gör dig till en bättre skribent.

3. Öva

Det må vara en uråldrig klyscha, men att öva är centralt. Man har lätt för att förbise inövningens mervärde för en skribent men faktumet att du kan språket du arbetar med betyder inte att du är fullfjädrad i alla lägen. Försök att betrakta varje skrivsammanhang som en möjlighet att utvecklas – mailet till kund, internt PM, styrdokument, offert – det skrivna ordet är din arena för att öva.

Back to news