fbpx

Vi är finalister i Stora PR-priset!

Vi har blivit nominerade i Stora PR-priset! King Street tävlar med kampanjen “Borta bra men hemma bäst” tillsammans med SJ. Tävlingen anordnas av branschorganisationen Svenska PR-företagen och avgörs den 7 februari.

Så här lyder nomineringen:

“Tåg är det överlägset mest klimatsmarta sättet att resa. Hållbarhet är en tydlig del av SJs affärsidé och som ledande tågoperatör knyter bolaget ihop Sverige. Intresset för att resa med tåg har ökat kraftigt. 2017 blev ett rekordår för SJ med 30 miljoner resor, vilket motsvarar cirka 130 000 människor per dag. Miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet genomsyrar allt SJ gör. En stor del av kommunikationen syftar till att bevisa detta. Kampanjens syfte: påminna svenskarna om att alla vägar inte bär till Palma. Det finns mycket kvar att upptäcka i Sverige, resmål som ger minimal klimatpåverkan. Målsättningen: vara inspirerande och utan pekpinnar lyfta in ett hållbarhetsperspektiv i resande. Den centrala insikten i vår kampanj var att det går att hitta upplevelser utöver det vanliga utan att behöva flänga jorden runt. Många svenskar har fortfarande mycket kvar att upptäcka på hemmaplan. Stort arbete ägnades åt att identifiera 10 starka alternativ till internationella resmål. Alternativen skulle erbjuda minst lika intressanta upplevelser som de utländska. För att stärka vår tes att många har mycket kvar att upptäcka i Sverige genomförde vi en undersökning som gav oss svart på vitt att svenskarna faktiskt inte var särskilt duktiga på att utforska sitt eget land. Exempelvis har bara 2 av 10 svenskar provat svenskt vin och 1 av 10 provat svenska ostron. Kampanjen hade en bred spridning i traditionella medier, både i print och online. Totalt omnämndes kampanjen i omkring 50 förtjänade artiklar i rikstidningar, lokaltidningar, resetidningar, miljötidningar och tågtidningar. Kampanjen fick även ett cirka fem minuter långt förtjänat inslag i Nyhetsmorgon (TV4) där reseprofilen Lottie Knutsson valde att lyfta kampanjen. Enligt henne var reseguiden något hon aldrig sett tidigare. Enbart de förtjänade artiklarna i media utgör ett beräknat PR-värde på 5 685 353 kronor. Kampanjen fick även stor uppmärksamhet i sociala medier.”

Finalister i tävlingen är:

“Old Milk” av Edelman Deportivo för Coop Sverige
“Årets bok” av EditK för Bonniers Bokklubbar
“Fotboll utan fylla” av IQ i samarbete med STAD, AIK, Djurgården och Hammarby
“Max första restaurang” av JMWGolin för Max Burgers
“Borta bra men hemma bäst” av King Street PR för SJ
“The taste of summer” av Prat PR för Mutti
“Årets smak” av Prat PR för Arla Food Service
“Frihetskapital” av Rippler Communications för Länsförsäkringar
“Rekryteringskampanj” av Södra Tornet Kommunikation för Diskrimineringsombudsmannen
“Cirkus Bisarr” av Welcom för Liseberg

Läs mer om Stora PR-priset 2019 här.

Back to news